23.5.14

coñecemento 2.0

fundacion-eticotaku.org
a propiedade intelectual é un feito moi complexo e implica problemas económicos e xurídicos aos que non é doado responder con rotundidade

Internet potencia enormemente a capacidade xenerativa, pública e aberta; propiedade xeral do noso coñecemento. Unha Rede baseada en ‘contidos xerados polos usuarios’ esborralla a distancia entre creadores e consumidores. As virtudes dun sistema semellante débense ao feito de que non filtra as contribucións dunha audiencia ampla e variada. Se actuara doutro xeito, deixaría de satisfacer as expectativas dos usuarios e perdería a súa potencialidade. O problema consiste en como facer compatible a protección dos creadores co feito de que unha cultura libre ten que estar o menos controlada posible polos que crearon; é dicir, polo pasado. Non hai un sistema xenerativo sen unha certa falta de control

debemos, primeiro, que aclarar en que consiste o coñecemento se é que queremos protexelo: 1/ case nada é absolutamente orixinal e case nada carece absolutamente de orixinalidade. Coñecer é un acto creativo, que da orixe a algo novo e, ao mesmo tempo, unha recombinación de elementos que xa existían. Non hai un sen outro e quen non entenda ambas propiedades non poderá ofrecer ningunha solución razoable aos problemas que pon sobre a mesa a propiedade intelectual, a democratización do saber ou a protección da creatividade. Como se pode explicar este paradoxo?

que case nada é absolutamente orixinal quere dicir que o coñecemento é polo xeral unha recombinación. As creacións humanas non saen de ningures, nin as obras de arte nin as explicacións científicas. Todas presupoñen, en maior ou menor medida, elementos que xa existen. Con isto non quero restar importancia á creatividade humana senón mostrar os seus límites. Recombinar é unha actividade que esixe non pouco enxeño. Xeralmente unha recombinación é unha creación porque expresa a capacidade individual de relacionar elementos que ninguén relacionara ata o momento ou non dese xeito. O exemplo máis claro desta limitación da nosa capacidade de innovar é que cando inventamos novos monstros, eses aliens seméllanse demasiado con criaturas coñecidas (como pode comprobarse no universo cinematográfico, poboado de estraños que, no fondo, nos resultan moi familiares). Os monstros son demasiado humanos. É normal que así suceda porque algo absolutamente estraño non sería recoñecible como tal. Se algo fora completamente inaudito non poderiamos oílo. A creatividade xeralmente non existe máis que como modesta variación, pese ao ton inaugural con que se presenta

o outro aspecto paradoxal do noso coñecemento é que case nada carece completamente de orixinalidade. Se antes dicía que crear da nada non é humanamente posible, agora confirmo que copiar é, no fondo, igualmente imposible (a reprodución de música, por exemplo, non sería un caso de copia, senón de reprodución do orixinais, que é algo ben distinto). Toda persoa reinterpreta o coñecemento ou aplica as normas recibidas dun modo orixinal e imposible de predicir. Ata o individuo menos dotado é un pequeno creador, inda que só sexa porque a súa copia representa unha versión peor do copiado e aquí a súa peculiaridade persoal maniféstase a través das súas limitacións

con isto non estou defendendo, por suposto, a quen copia para facer un negocio ou aprobar un exame, senón que chamo a atención sobre o feito de que non hai creación sen recombinación, nin autenticidade sen unha certa imitación. O coñecemento é ámbalas cousas, recombinación e creatividade. Na medida en que o coñecemento é creación dunha individualidade, resulta incomunicable (e aquí limita coa lírica o co místico, como diría Wittgenstein); na medida en que é recombinación, permítenos comunicar remitindo ao que todos dalgunha maneira xa sabían. O coñecemento non pode ser máis que libre, público e compartido. Unha vez que o coñecemento é formulado, atópase a disposición da calquera en orden a unha futura recombinación e creación, é dicir, para dar lugar a novos coñecementos

pensemos en cal é a razón que nos leva a compartir o noso coñecemento con outros, a facelo público e comunicalo. Quen sabe ou ten creado algo xeralmente adoita estar interesado en dalo a coñecer e a Rede ten posibilitado esa difusión de maneira doada, instantánea e cun crecemento exponencial. Isto non xustifica certas formas de apropiación, como o plaxio; pon de manifesto que o coñecemento resulta posible porque hai tradicións ou comunidades de aprendizaxe, e está para ser compartido. A fronteira entre a apropiación indebida e a variación creadora será sempre unha cuestión disputada e que haberá que volver a trazar, tamén en función das novas posibilidades tecnolóxicas

todo o cal nos permite concluír que temos que aprender a aturar certa anarquía epistemolóxica. É certo que asistimos a unha profusión lexislativa en torno ao copyright, as patentes e a propiedade intelectual, ao tempo que aumentan as restricións de acceso, a vixilancia electrónica e as sancións legais para distribuír información sen autorización. Non me cabe ningunha dúbida de que temos que seguir avanzando nesa dirección, pero é bo ser consciente das limitacións das regras sobre o coñecemento, a súa promoción e protección

en primeiro lugar, a promoción regulada do coñecemento é algo que só resulta eficaz nun nivel moi elemental. Non hai regras cuxo cumprimento asegure a xeración do coñecemento, do mesmo xeito que a innovación non resulta automaticamente da súa planificación (mais ben ao contrario). Nin sequera os sistemas educativos mellor intencionados producen sempre o resultado pretendido. A educación require espazos pouco regulamentados; os nosos mellores descubrimentos teñen tido lugar en contextos desordenados

tamén é limitada a capacidade de protexer o coñecemento sen danar ao mesmo tempo tamén o seu carácter de ben público. Sen unha certa anarquía informativa, normativa e política resultaría imposible a sociedade aberta e democrática na que vivimos. No caso concreto de Internet, anarquía significa que a Rede está en principio aberta a calquera uso (e abuso), como ocorre con todo sistema de intelixencia distribuída

se algunha propiedade fai de Internet un instrumento fabuloso de coñecemento é o feito de que potencia o carácter caótico do noso modo de coñecer. Non fondo non estamos ante un problema tecnolóxico, senón ante un dilema xeral da condición humana: o equilibrio entre creatividade e control. Calquera tecnoloxía abre novos desafíos e nos obriga a formular unha nova articulación de dous principios que nunca van terminar de levarse demasiado ben

texto orixinal publicado por Daniel Innerarity en Babelia (17 maio 2014), páxina 13
deturpación a cargo de @xindiriz

No hay comentarios:

visitantes