19.5.14

o problema da dereita con Piketty

en.wikipedia.org
hai pouco, Kathleen Geier (The Baffler, Internet) tentou resumir as críticas conservadoras ao libro de Thomas Piketty, Capital no século XXI.

o razoamento de Piketty é minucioso e complexo, pero hai cinco puntos que destacan especialmente:

1. a relación entre a riqueza dunha sociedade e a súa renda anual tende a medrar (ou minguar) ata un nivel equivalente á taxa de aforro neto dividida pola taxa de crecemento.

2. o tempo e o azar levan inevitablemente á concentración da riqueza en mans dun grupo relativamente pequeno, ao que denominaremos ‘os ricos’.

3. conforme os beneficios inmediatos da industrialización van sendo recollidos, a taxa de crecemento da economía tende a diminuír; ao mesmo tempo, a taxa de aforro neto aumenta, debido á redución de impostos progresivos, o fin da destrución caótica da primeira metade do s. XX e a ausencia de motivacións sociolóxicas abondo que leven aos ricos a gastar os seus ingresos ou a súa riqueza en vez de aforralos.

4. unha sociedade onde os ricos posúen un alto grao de influencia económica, política e sociocultural é en moitos aspectos unha sociedade non desexable.

5. nunha sociedade onde o cociente entre a riqueza e a renda anual é un múltiplo moi grande da taxa de crecemento, o control da riqueza transmítese por vía hereditaria (Geier denomínao heiristocracy [‘goberno dos herdeiros’]); esa sociedade é incluso máis indesexable, en moitos aspectos, que unha meritocracia dominada por unha elite de emprendedores ricos.

incluso nesta versión resumida, o razoamento de Piketty é complexo e tal complexidade debería atraer un gran número de críticas substanciais. De feito, Marr Rognlie atacou o punto 4, co argumento de que a taxa de rendemento da riqueza decrece con rapidez a medida que aumenta o cociente entre riqueza e renda anual, de xeito que, paradoxalmente, canto máis ricos son, os ricos menos participan da renda total, e a súa influencia económica, política e sociocultural tamén diminúe.

observatoriodepolitica.com
Tyler Cowen (Universidade George Mason), facéndose eco do pensamento de Friedrich von Hayek, criticou os puntos 4 e 5. Segundo Cowen, os ‘ricos ociosos’ son un recurso cultural valioso precisamente porque constitúen unha aristocracia con tempo libre. Non estar atados á roda kármica de ter que producir, gañar cartos e gastalos en artigos de primeira necesidade e de uso cotián; precisamente o que lles permite ter unha visión a longo prazo ou heterodoxa das cousas e crear, por exemplo, arte.

para outros o único ‘argumento’ foi dar por sentado que haberá unha nova revolución industrial que porá novos beneficios ao alcance de todos e que irá acompañada de outra onda de destrución creativa. De suceder tal, permitiría maior mobilidade ascendente, o que negaría os puntos 2 e 3.

pero o máis extraordinario en relación cos críticos conservadores do libro de Piketty é o pouco que teñen desenvolto calquera destes argumentos e o moito que se teñen dedicado, en cambio, a cuestionar, as capacidades analíticas do autor, as súas motivacións e, incluso, a súa nacionalidade.

Clive Crook, por exemplo, sinala que ‘as limitacións dos datos que presenta e a grandiosidade das conclusións que extrae (…) roza a esquizofrenia’, dando lugar a conclusións que ‘ou ben non se sustentan nos datos e análises, ou ben se contradín con eles’. Segundo Crook, Piketty deixouse levar polo seu ‘terror ao aumento da desigualdade’.

mentres, James Pethokoukis considera que o traballo de Piketty se podería resumir nun tuit: ‘Karl Marx non estaba trabucado, era un adiantado ao seu tempo. Iso é todo. Síntoo, capitalismo. #desiguadadeXsempre’.

e tamén está a pueril acusación de Allan Meltzer de exceso de galicismo: resulta que Piketty traballou cun colega francés, Emmanuel Saez, ‘on MIT, onde era profesor Olivier Blanchard [FMI], tamén francés. Francia puxo en práctica, durante moitos anos, políticas destrutivas de redistribución do ingreso’.

ao combinar todas estas liñas da crítica conservadora, é evidente o verdadeiro problema da dereita co libro de Piketty: o autor é un estranxeiro mentalmente inestable e comunista. A vella táctica da dereita estadounidense, que destruíu miles de vidas e carreiras en tempos do macartismo. Pero dicir que determinadas ideas son ‘antiamericanas’, en calquera sentido que sexa, é un epíteto, non un argumento.

agora, en cidades americanas de centro–esquerda como Berkeley (California), onde viviu e traballou, o libro de Piketty foi recibido cunha aprobación que raia a reverencia. Quedamos impresionados pola cantidade de traballo que o autor e os seus colega dedicaron a reunir, combinar e depurar os datos; a intelixencia e a habilidade con que construíu e presentou os seus argumentos; e o traballo denodado de Arthur Goldhammer na tradución ao inglés.

claro hai un 10% ou un 20% da argumentación de Piketty coa que non todos concordan, e tamén teñen dúbidas sobre, tal vez, outro 10% ou 20%. Pero en ámbolos casos, o 10% ou o 20% de cada un é diferente. É dicir, hai un consenso maioritario en que todas as partes do libro son, en termos xerais, acertadas.

a menos que os críticos de dereita de Piketty eleven o seu nivel no debate e presenten argumentos realmente válidos, esa será a avaliación que prevalecerá do libro de Piketty. E non a van mudar colgándolle o sambenito de ‘roxo’ e ‘francés’.

J. Bradford DeLong, ex secretario adxunto ao Tesouro de EEUU, é profesor de economía na Universidade de California en Berkeley e investigador asociado na Oficina Nacional de Investigacións Económicas (NBER)
© Project Syndicate, 2014.
texto orixinal
tradución e deturpación (moi lene) ao galego de @xindiriz

No hay comentarios:

visitantes