19.5.14

as que non din e as que din que non: glosas urxentes a Muñoz Molina

www.lesparesseuses.com
nin sei se é unha sorte pero hai mañás que a unha lle espera, sen sabelo, sentir un tiro no corazón; traspásate sen matar, traspásate dando azos. Azos por (contra) polemizar

hai beleza no xesto de quen di non, con calma e firmeza, ou ás veces con furia, a que di non ao inimigo ou ao déspota que quere axeonllala e tamén a que non a quen esperaba e confiaba que dixera si, ás próximas, as súas, as que sentirán dor pola inesperada negativa, incluso traizoadas, as que tal vez despois de tela nomeada filla predilecta deciden degradala a filla pródiga. Hai un non heroico que conduce con seguridade ao cativerio e á morte, e ese é un non que non se lle pode esixir a ninguén, porque ninguén está en condicións de esixir o que non sabe se ela mesma faría, inda que hai seres humanos mesquiños abondo para xulgar con dureza a quen sufriu moito máis que eles

mesquindade pode ser comparar, como aquí se fará nuns parágrafos, os nazis e o stalinismo, ou incluso o macartismo, cos ‘independentistas’?

unha das vantaxes menos celebradas da democracia é que exclúe a necesidade do heroísmo na vida pública. Dicir non nunha tiranía supón a desgraza inmediata, e non só para quen decide non seguir a corrente, senón para todas as que a rodean. Os réximes totalitarios teñen sido sempre grandes crentes na culpabilidade por parentesco, por contaxio. Se a unha cidadá soviética a acusaban de conspiradora e inimiga do pobo as consecuencias pagábaas a súa familia. Nun libro que trata da heroicidade de dicir que non, e de dicir non podendo dicir si de xeito doado, o historiador alemán Joachim Fest contaba o acoso a que seus irmáns e el mesmo se viron sometidos cando seu pai, un director de escola que militaba no Partido Católico de Centro, se negou a xurar lealdade a Hitler e o réxime nazi. Hai formas sutís de integridade que só coñece quen as ten vivido. En Alemaña, conta Fest, moitas persoas contrarias aos nazis tomaban a precaución, ao saír á rúa, de levar as dúas mans ocupadas con algo, e así tiñan unha escusa para non erguer o brazo no saúdo obrigatorio. Seu pai, digno católico conservador que non cedía nin un milímetro, negábase tamén a secundar esa astucia, e saía coas mans libres. Ir pola rúa coas mans nos petos pode ser un xesto de heroísmo

democracia sería convocar un referendo (ou os que sexan necesarios) para que a xente decida cousas directamente, non interpostamente mediante ‘castas políticas’; incluso se deciden dicir si á independencia (un ‘si’ que sería dicir ‘non’ á pertenza ao estado español). Inda así ás veces semella que as que queremos dicir non a certas cousas en democracia somos heroínas; quizás porque ao que lle chaman democracia inda está algo lonxe de ser tal

redi.um.es
hai un non segredo e formidable nese momento no que Borís Pasternak e Vasili Grossman deciden, cada un, escribir unha novela para contar a verdade sobre o horror das vidas destruídas pola tiranía soviética e corren o perigo certo de non ser publicados, co engadido de acabar na cadea. A integridade de experiencia que esixe a creación dunha obra de arte é incompatible con calquera arranxo ou calquera deferencia cara os censores. En 1973, na sinistra agonía franquista, Juan Marsé albiscou a que ía ser a súa novela máis radical, máis poderosa, máis sombría, máis próxima ao corazón da súa memoria infantil e a súa conciencia política, Si te dicen que caí. E porque esa novela lle importaba tanto decidiu escribila, contaba anos despois, como se o franquismo non existira, cunha liberdade de espírito que non aceptaba facer a mínima concesión, porque facelo sería infamar o máis nobre que tiña

obsérvese que non saímos da comodidade de citar sempre as mesmas atrocidades, as cometidas polos sistemas ‘derrotados’ (sempre poden remanecer si), cando quizás fose moi interesante citar algunha cometida polo sistema imperante e omnímodo: o capitalismo; esa podería ser unha valente maneira de dicir NON: César Rendueles, por exemplo, comeza Sociofobia dicindo: ‘un padre y un hijo caminan día tras día por desoladas autopistas norteamericanas. Hace años que ningún vehículo circula por ellas. Todo a su alrededor está cubierto por una espesa capa de ceniza negra y las nubes que descargan un gélido aguanieve apenas dejan intuir el sol. Sus principales preocupaciones son encontrar agua potable y alimentos, sobrevivir al frío y no sucumbir a la enfermedad. Están solos. En esta tierra yerma sólo perviven formas depravadas de fraternidad. Ocasionalmente se topan con otros, apenas humanos, unidos en jaurías dedicadas a esclavizar, robar, violar, torturar y devorar a sus congéneres. El canibalismo es una amenaza permanente – Así transcurre the Road, la novela distópica de Cormac McCarthy acerca de un futuro postnuclear. Puede resultar difícil de creer, pero buena parte de estos hechos se produjeron literal y repetidamente en un inmenso ámbito geográfico en el último tercio del siglo xix. La segunda mitad de la época victoriana se caracterizó por lo que el historiador Mike Davis, en un ensayo alucinante, denominó una “crisis de subsistencia global”: un holocausto que causó entre treinta y cincuenta millones de muertos y, sin embargo, apenas se menciona en los libros de historia convencionales’

o non comeza sendo moi pouco, unha sílaba dita en solitario, ou nin sequera iso, un xesto coa cabeza, que ás veces pode derivar en revolta colectiva, pero sempre preserva a súa irredutible semente individual, porque hai unha parte da conciencia que ten que manterse en garda contra as coaccións do colectivo e do unánime, e porque a cidadá digna negarase sempre a disolverse nunha masa. Durante a folga dos traballadores do lixo, en Memphis, na primavera de 1968, cada activista levaba ás manifestacións unha pancarta idéntica, pero individual, que reclamaba, incluso na loita colectiva, a singularidade de cada persoa solitaria: estremece ver nas fotos en branco e negro a eses homes dignamente vestidos a pesar da súa pobreza e esixindo entre todos a dignidade individual: ‘i am a man’. Ela soa, sen pancarta, coas súas gafas, co seu amplo sorriso, coas mans de traballadora inqueda sobre o regazo, Rosa Parks, dixo non cando lle esixiron que cedera o seu asento no bus a un pasaxeiro branco, e esa tersa negativa foi moito máis poderosa porque unha persoa soa, unha muller, se atreveu a exercela. Por suposto que Rosa Parks, en contra de moitas lendas, era unha militante concienciada que tivo unha longa carreira de activismo político antes e despois de aquel día. Pero a beleza plena do seu xesto está nesa soidade tan fráxil, na súa fortaleza misteriosa. É admirable a que se nega airada, á maneira de Thomas Bernard, pero non hai menos mérito nas disidentes silentes. En plena epidemia de fervor evanxélico, na diminuta Amherst, en medio dunha familia relixiosa, Emily Dickinson elixe dicir non: ‘algúns observan o sábado indo á igrexa – eu obsérvoo quedando na casa’

insistir no heroísmo individual quizás sexa un impulso irremediable, irremediablemente ‘natural’, pero desvelar e expor o seu carácter político, o carácter político da promoción do culto ao individual en detrimento do social e colectivo, é necesario para chegarmos á conclusión necesaria de que nada será se non o queremos unha inmensa maioría, produto dunha conciencia do que somos e do que nos convén: unha revolución incruenta que mude de arriba abaixo este sistema e o mude nun autenticamente democrático

a democracia volve en gran medida innecesario o heroísmo, pero non lle aforra á disidente as incomodidades ou os desgustos de levar a contraria, máis inda nestes tempos nos que abunda tan xovialmente o que Jaron Lanier ten chamado ‘maoísmo dixital’, a súbita agresividade colectiva contra unha soa persoa. O que está só e da a cara sempre é vulnerable: no anonimato de Internet pódense gozar como nunca os vellos praceres da aldraxe unánime e o linchamento

nunca pensei (moito me confundín) concordar tanto cun texto e discordar tanto co seu último parágrafo e conclusión. Isto fíxome relelo e comprobar que todo el é retoricamente trampulleiro, desde o inicio. Usa conmover, conmover, conmover, conmover e pouca argumentación sólida

trescantpermallorca.com
pero as cousas poden ser inda máis banais. É humanamente comprensible que unha baixe a cabeza por medo á policía, pero nas democracias moita xente que podería e debería falar di si en vez de dicir non por medo a non estar de moda. Un director de cine que non se atrevía a defender o traballo intelectual contra os excesos da piratería díxome unha vez, máis ben pateticamente: ‘tío, é que é moi duro que che digan que xa non es guai’. Alguén observou que moitos ‘directoras’, ‘actrices’ e ‘escritoras’ de Hollywood secundaron a caza de ‘bruxos’ do senador McCarthy non porque temeran perder a liberdade, senón porque temían perder as súas piscinas. Nunha democracia cálase e outórgase para seguir sendo guai, ou cool, ou para ter moitos máis likes en facebook, ou para que te contraten para pregoar festas patronais. O cantante Raimon, de quen algúns aprendemos cando eramos moi novos a dicir non con gallardía e ledicia, levaba xa anos pagando un prezo moi alto na súa terra de orixe por negarse ás unanimidades forzosas da identidade fillo pródigo nunca asimilado polos expendedores de títulos de fillo predilecto. En Valencia acusábano de vendido a Catalunya, pero agora semella que en Catalunya o acusan de traizón por negarse educadamente a secundar o fervor obrigatorio pola independencia. Hai que ser dun so lugar, e ademais hai que selo dun so xeito. Ao que Raimon din non, non é a independencia, senón á aquiescencia, á astucia discreta da conformidade. Non se pode pedir menos a un escritor ou a un artista nunha democracia

detectades vós certo elitismo ao falar diso tan popular e san como ter unha conta de face? Eu si, percíboa claramente. Un cheiro fortemente aristocrático

hai tipos e tipos de non. Uns custan bastante máis que outros. Xa que se citan, habería que por nun balanzo e medir que pesa máis, que custou máis?: o vivido polo pai de Joachim Fest, os sufrimentos de Pasternak e Grossman na cadea, ou a ‘insidia independentista’ contra Raimon. Non sei se Raimon ten pisci, pero dubido que por iso a vaia perder. Decátase Muñoz Molina, probablemente convencido de que é un socialdemócrata auténtico, que está comparando o noso ‘réxime de liberdades’ (cos que parto da base que concorda) con sistemas totalitarios e ponos á mesma altura. Quen non dicía non a MacCarthy estaba tán cómodo como pode estar Raimon dicindo que non, cunha gran ‘patria’ detrás e todos os seus resortes económicos e intelectuais, dando impulso

é lícito facer trampa, pero tamén é lícito poñer o foco xusto enriba dela; unha maneira de trampear é centrarnos no heroe lúcido e romántico (só nun dos seus sentidos) que loita contra a ditadura da democracia. Pero é trampa non dicir que os independentistas están a pedir un referendo con todas as garantías legais para poder alcanzar o seu obxectivo, ser individual e colectivamente outra cousa: a cousa que realmente senten que son

illar un heroe ou unha heroína do seu contexto social é unha trampa. Evidentemente somos o que sexamos porque pertencemos a unha comunidade e algúns nos definimos distintos. Eu son antes que calquera outra cousa galego e a miña ‘nazón’ (se teño que tar algunha) é Galiza e non España, a miña lingua é o galego, e, se teño ánima, será galega

texto orixinal, ‘el que dice no’ de Antonio Muñoz Molina en Babelia (17 maio 2014), páxina 3
deturpación e glosas de @xindiriz

No hay comentarios:

visitantes