5.5.14

Eagleton en Pontevedra: amor e fe, dous conceptos técnicos necesarios

article.wn.com
I

De rapazolo Eagleton contraeu asma e súa avoa prescribiulle encomendarse a Martiño de Porres, patrón dos doentes sen esperanza. Todos os días, sen faltar un, debía axeonllarse ante a súa efixie e facer os rezos correspondentes; iso a cambio dunha curación completa.

Daquela o asma era unha enfermidade moi grave pero aquel neno sobreviviu. Seguramente por algunha outra circunstancia allea á intercesión do santo. Durante a convalecencia tivo moito tempo para ler. O primeiro as obras completas de Charles Dickens que súa avoa primeiro fixo por alugar e logo mercar nunha librería de segunda man; un luxo para a época nun fogar humilde. O neno acostumouse a ler e pensar no que lera. Quizás isto foi unha das causas polas que se converteu no que hoxe é, un intelectual de categoría mundial cunha importante obra ás costas.

Alguén que confesa non parar de escribir, en calquera sitio e en calquera lugar. Outra consecuencia da súa vida, prolixa en viaxes e actos académicos por todo o mundo. Unha persoa que sabe que a asma estará sempre aí, ameazante. Un home feito de carne e pulsións. Tamén foi monago e participou en oficios aos que asistían, invisibilizadas tras dunha reixa, monxas de clausura ás que os homes nunca podían ver a cara.

Foi moi oportuno que Eagleton viñera a Pontevedra á Semana de Filosofía a repetir que, ao contrario do que moitos están interesados en dicirnos, Marx si estaba no certo e a súa obra si ten validez plena para analizar o presente que vivimos e tentar fuxir del cara un futuro esencialmente mellor. Veu tentar aclarar o que asegura é unha enorme terxiversación do pensamento do alemán, unha serie de tópicos manufacturados polo sistema para tentar afianzarse e laminar as alternativas que poderían e deberían construírse.

Poderíase debater canto de heterodoxa ten a análise de Eagleton. Probablemente sorprenda pero é a súa voz. Para comezar, non se mostra especialmente interesado en facer proselitismo.

Non lle incomoda que sexas cristián a non ser que obvies que inicialmente se trataba dun credo de liberación dos oprimidos, de empatía cara os desexos e aspiracións dos demais, un proxecto de inclusión dos máis humildes e desfavorecidos. Non lle importuna que sexas un racionalista ilustrado a non ser que acredites na leria de que cada vez estamos e vivimos mellor e que a luz se está abrindo paso, sen posibilidade algunha de volta atrás.

Non lle interesa convencerte de que abandones o proxecto postmoderno a non ser que non te decates de que é preciso chegar a algún punto e momento no que hai que deixar de desfacer para poñerse a deseñar o que queremos: como el explica, as bruxas acaban con Macbeth e fannos graza porque era ‘malote’ pero as bruxas tamén acabarían con calquera, porque destruír está no seu ser, é o que son. Incluso defende que Marx apreciou moito as realizacións burguesas e capitalistas: lograron derrubar a orde feudal e crear un fluxo de riqueza que nunca anteriormente se lograra producir no transcurso da humanidade.

Para Eagleton e para Marx, o futuro será socialista ou un mundo de barbarie e paga a pena tentar construír o socialismo porque aproveitaría o mellor do home e tentaría limitar, paliar e controlar o peor da súa natureza. O punto de partida do futuro está no presente e o presente está fondamente impregnado dos sistemas políticos e de pensamento que o configuran desde o pasado. Por iso, de ser posible a substitución do actual sistema capitalista non temos outra opción que usar vimbios espurios e híbridos. Non hai inicios desde cero. Non hai pureza.

A primeira ansia é limpar o nome do marxismo como teoría e o socialismo e o comunismo como proxectos políticos. Limpalos dos sedimentos que foron pousando ao longo do tempo, algúns con razón e outros sen ela. Porque agora mesmo dicir comunismo trae á mente as purgas stalinistas e o gulag e non a valoración do ‘común’ ou o ‘comunitario’. Non significa atoparse, acordar, e colaborar, realizarse xuntos e non en loita uns contra os outros. Eagleton considera que levará tempo borrar estas pegadas.

II

yalepress.yale.edu
Tamén considera que a forza que modelará decisivamente o futuro é o amor. Ademais, Marx era un romántico e un humanista. Dito así máis semellaría que estamos tratando dunha novela rosa. Sen embargo, o xénero apropiado sería a traxedia, coa súa compoñente de sufrimento atroz, de paso tortuoso polo inferno. Unha traxedia que pode acabar ben se temos fe absoluta nese final feliz para soportar o paso polo inferno, onde debemos renunciar plenamente a quen somos. Si. Amor e fe. Si. Un marxista.

O Manifesto comunista afirma que “o libre desenvolvemento da cada quen convértese na condición previa para o libre desenvolvemento de todos.” En consonancia con este principio ético e político, o socialismo non se limita a rexeitar a sociedade liberal e o seu compromiso apaixonado polo individuo; desexa construír sobre esta base e completala. E deste xeito mostra unha das maiores contradicións do liberalismo, no que a ‘túa’ liberdade pode perfectamente florecer en contradición coa ‘miña’; con máis probabilidade se a impós en razón da túa superior fortuna persoal ou un estatus social máis propicio. O socialismo sempre debe supor un enriquecemento da liberdade individual, non a súa diminución, en conxunto e harmonía coa do resto. A nivel persoal, este tecnicismo coñecémolo, explica Eagleton, co nome de amor. Teriamos que pasar, polo tanto, dunha ética que prescribe mandatos e códigos de conduta ata unha ética máis semellante á que proporía, por exemplo, Aristóteles.

O do romanticismo e máis o humanismo non ten exactamente que ver con alguén namorado e vivindo nunha nube. Ben ao contrario, como bo romántico, Marx era máis amigo do concreto que do abstracto. E como bo humanista, mais tamén materialista, tiña moi en conta o noso corpo, os nosos procesos biolóxicos e todo o que deles se debería derivar á hora de enunciar calquera principio político válido. Marx, ao contrario que os ilustrados, non reduce o mundo a materia morta ou sen sentido. Os corpos humanos son entes creativos e expresivos, pero tamén cheos de carencias e contradicións que só poden resolver en sociedade en contraposición e colaboración con outros corpos.

Ao longo da historia, para Marx ‘prehistoria’, estes corpos téñense feito máis mal que ben, teñen feito do mundo un auténtico val de bágoas. O socialismo desexaría lograr que os homes comezaran por fin a vivir a ‘historia’ propiamente dita, en liberdade, realizándose como tales.

III

apuntesdelechuza.wordpress.com
En Why Marx Was Right (2011) Eagleton procura deslindar o certo do terxiversado en relación con moitos conceptos utilizados polo filósofo alemán. 1: non habería determinismo ou un proceso teleolóxico que ditara que o capitalismo desembocará necesariamente no socialismo. 2: a utopía totalitaria que se anota no debe do comunismo non está en Marx que formulou escasas instrucións para o porvir.

3: seguen a existir clases sociais e teñen intereses contrapostos entre si. E a clase social a que se pertence está determinada polo lugar que se ocupa no sistema de produción capitalista. Non vivimos nun sistema e tempo no que isto deixase de ser relevante. 4: a clase traballadora non se restrinxe aos homes que traballan en instalacións industriais; Marx xa se decatou que na súa época as mulleres que traballaban no servizo doméstico eran o grupo máis numeroso nas filas do proletariado.

5: o marxismo non é unha obsesión polo económico que esquece os aspectos espirituais do ser humano, mais é evidente que a economía é un determinante básico do resto de aspectos sociais e políticos da vida das persoas. Se se deixase levar polos seus desexos Marx teríase dedicado a escribir sobre Balzac, pero consideroun irresponsable e tirouse anos escribindo O capital, un libro non que se centra na economía para tentar diminuír a súa tiranía sobre o individuo. Como dixo o outro, ninguén falou tanto de cartos tendo tan poucos.

6: o estado é necesario, pero nunca será autoritario; será realmente democrático, non coma moitos que se din tal e o son só formalmente. 7: o materialismo auténtico ten en conta o ser humano como especie biolóxica peculiar que é e non unha idealización inexistente dos homes e das mulleres. 8: inda que as reformas poden ser válidas, o sistema chegará a un punto que non cederá máis e aí será o momento da revolución, mais as revolucións non teñen porque ser necesariamente cruentas, e non teñen porque selo porque para pervivir terán que ser produto do respaldo dunha maioría social. En todo caso, todos somos produto dunha revolución. E esa si foi cruenta, con toda certeza. 9: o marxismo mantivo e promoveu case sempre íntimas e frutíferas relacións co feminismo, o ecoloxismo ou as loitas anticoloniais.

Marx non inventou conceptos como ‘clase social’, ou ‘loita de clases’. Esa non é a súa especificidade, pero si logrou facer con eles unha síntese harmónica que os utiliza para explicar a dinámica do sistema que vivimos e facernos ver que “a verdadeira imaxe do futuro é o fracaso do presente". O capitalismo non estivo na orixe do mundo e polo tanto non ten que ser necesariamente o sistema no que a humanidade estea condenada a vivir xa por sempre, o capitalismo "pode morrer" e ser substituído por algo diferente; peor, pero tamén mellor. Non. Non vivimos o 'final da historia' que se nos anunciou. A historia está inda a suceder.

IV

Martiño de Porres
es.wikipedia.org
Para concluír, Eagleton pon en relación marxismo e cristianismo: un e outro comparten uhha estrutura tráxica; para acadar o obxectivo da liberación colectiva e individual "hai que pasar polo inferno." A traxedia pode acabar de xeito positivo, pero sería nese momento, no momento do triunfo, cando "habería que facerse a pregunta de se a historia, o sufrimento, pagou a pena". Para Schopenhauer, que un chisco de felicidade sirva para redimirnos da nosa longa traxectoria de penuria e sufrimento é un auténtico desatino. Para el sería moito mellor que alguén viñese e pitase o final do partido. E o fixese canto antes.

Si. É certo. Se a boa nova é que triunfaremos, a mala é que para facelo temos que morrer primeiro e temos que facelo dun xeito pleno. Sen tácticas. Non valen as medias tintas. Ese é o prezo da salvación. E iso é, certamente, un prezo que asusta, porque "é necesario mirar aos ollos a medusa do Real". Pero na traxedia, no credo cristián e tamén no socialismo é preciso ter fe nun futuro mellor. Sen fe sempre teremos a nosa actual precariedade. Sen fe non seremos capaces de apostar.

Unha vida humana non da para albiscar o final de todos acontecementos nos que, se queira ou non, un se ve envolto. Eagleton puido visitar en Perú os escenarios da vida de Martiño de Porres, alí onde seica se lle veu levitar. E visita tamén, con frecuencia, a unha daquelas monxas de clausura que o vía axudando a oficiar cando monago; agora si se poden ver e compartir, pasado tanto tempo, experiencias comúns vividas desde ópticas diametralmente opostas.

Algúns círculos vanse pechando e outros permanecen abertos. Si. O futuro está aberto e inda non sabemos o que conseguiremos facer nel como especie. Marx albiscou un camiño. E Eagleton prestoulle a súa voz autorizada unha vez máis en Pontevedra

XOSÉ MANUEL LÓPEZ FERNÁNDEZ
@xindiriz
texto publicado en Sermos Galiza. A fondo. Quinta-feira, 30 de abril de 2014. nº 64

No hay comentarios:

visitantes