Michel Foucault santiagocastrogomez.sinismos.com |
en 1979
e con ocasión da sublevación liderada por Jomeini que derrocou ao shah de Persia, Michel Foucault escribiu un artigo en Le Monde titulado é inútil
sublevarse?, unha pregunta que hoxe non podería ser máis actual; o sentido
do título era máis ou menos este: paga a pena dar tantas vidas contra un
ditador autócrata para levar ao poder un “crego sanguinario”? Inda que os casos
non son comparables, non sería estraño facer unha pregunta semellante a esa na
actual situación de Exipto e doutros países de Oriente Próximo, ou incluso
preguntarse de que teñen servido as “sublevacións” do 15-M ou de Brasil, pois
tal parece que o descontento social non tivo, en ningún destes casos por outra
parte tan distintos, unha resposta por parte das institucións políticas.
isto non
sería nada sorprendente para Foucault, que anunciaba nese texto o final dun período
histórico de máis de 200 anos ao que chamaba “a era das revolucións”, o período
iniciado, máis ou menos, coa de 1789. Non quería dicir que xa non habería
revoltas, insurreccións, rebelións, … Quería dicir que estes movementos xa non
terían, no futuro, a súa orixe nin o seu destino na política, que xa non serían
susceptibles de ser politicamente controlados, programados, administrados ou
resoltos (e o seu incurable romanticismo facíalle dicir todo isto fregando as mans
polas mesmas razón que hoxe nós nos tiramos dos pelos ao escoitalo). É sabido
que non só tiña moita afección a decretar “finais” (lembremos a nova da “morte
do home”, en As verbas e as cousas),
senón unha capacidade realmente xenial para o diagnóstico. O que chamaba “a era
das revolucións” corresponde ao que desde finais do XVIII coñecemos como
simplemente “historia”, ese gran teatro
do mundo onde os antigos heroes tráxicos se converten en líderes
nacionais e miden a súa supremacía por medio da guerra, lamentable pero eficaz
instrumento do progreso da civilización europea. Desde 1945, ese capítulo está
concluso: a idea mesma de “guerra”, concibida como guerra entre estados de
capacidade ofensiva e defensiva comparable, escurece de todo logo de 1989,
cando xa só hai un poder militar, inconmensurable con calquera outro, e que
polo tanto non oficia exactamente como exército (nacional) senón como unha
sorte de policía internacional. O que por costume seguimos a chamar “guerras”
están condenadas á desigualdade e á desproporción (os nosos antecesores falaron
a este propósito de “guerrillas”, do mesmo xeito que se chama “historietas” ao
dos tebeos, por non outorgarlles a mesma dignidade que ás crónicas de Tucídides). Se por algo se caracterizan
estes conflitos, cando menos desde a guerra de Vietnam, é pola súa ambigüidade
política e pola súa equivocidade militar: as campañas de EEUU en Afganistán ou
Iraq foron “coroadas polo éxito” (como podería ter sido diferente?), pero
ninguén ten idea algunha de que tería que acontecer para que os vencedores – a miúdo
exércitos regulares mesturados con mercenarios privados e forzas locais de
lealdades dispersas – puideran xenuinamente falar de “vitoria” ou para que se
puidera considerar definitivamente “derrotados” aos combatentes que resisten
mediante atentados e ataques sorpresa, que teñen rematado por diluír o que quedaba
da posible distinción entre “civís” e “militares”.
José Luis Pardo www.ech.es |
en termos
de política interior (que sempre foi a óptica favorita de Foucault), o
equivalente deste ocaso da guerra é o que el consideraba o crepúsculo das
revolucións. Pero, que pode ser unha revolta cuxas motivacións e cuxos
obxectivos non son políticos (cando menos no sentido convencional de “política”)?
Trátase de algo que, difusamente, “coñecemos desde sempre: motíns,
levantamentos que teñen como protagonista a unha masa, non a unha clase social,
que xorden sen que se poida prever a súa aparición e que, por carecer de
finalidades concretas, ninguén sabe como aplacar, pois desafían a orde
establecida sen presentar alternativas viables. Neste tempo denominámolos
disturbios. Temos varias teorías das revolucións, pero non temos ningunha
teoría do disturbio, que se refuxia na súa propia insignificancia e no seu
carácter “impolítico” para escapar de toda posibilidade de reflexión, e que
resulta especialmente apropiado para expresar o malestar dunha época de
decadencia do político e de fluidificación do social (póñase un fluído a
circular por unha canle e en calquera momento, en calquera lugar imprevisible
de antemán, brotará unha turbulencia, gustaba lembrar Michel Serres). Posiblemente maio de 68 fora xa un gran disturbio,
inda que ao inicio disfrazado de consignas aparentemente políticas, e logo ata
de reivindicacións económicas. Ou os terribles disturbios do barrio de Watts
(LA en 1965, cando, como dicía –encantado– Guy
Debord, os insurrectos non asaltaban as tendas para apoderarse dos seus produtos,
senón para queimalos nun gran sacrificio nocturno a un deus descoñecido ao
berro de burn, baby, burn. Ou os
disturbios “raciais” que de cando en cando asolan Londres, e que inda en 2011
inundaron de súpeto Tottenham. Ou os disturbios persistentes da banlieue parisiense, esa especie de
territorio comanche no medio do estado–razón. E tantos outros.
Karl Marx numerocinqmagazine.com |
no XIX, Marx mofábase do que chamaba a teoría “volcánica”
das revolucións (esa que di: con tanta inxustiza como hai, isto acabará por
estalar), sinalando que se fose certa non pasaría un so día sen que víramos un
levantamento popular. No XXI temos que aprender a tomar cando menos unha distancia
irónica con respecto a estas “teorías do disturbio”, nostálxicas dun pasado
feudal idealizado, que ven na desarticulación da cidadanía nunha masa
ingobernable unha esperanza para superar as formas de organización política que
despectivamente se chaman “convencionais” (como se houbese unha política “natural”
máis de fiar), sobre todo cando entran en conivencia, inda que sexa
involuntaria, coas actuais modalidades, afogadas, dunha política secuestrada
polos “señores da Bolsa” que ten a tentación de catalogar como tumultos sociais
as demandas políticas que se volveu incapaz de atender.
José
Luís Pardo, “Teoría do disturbio”, Babelia
(El País), 07 – 05 – 2013
traducido e deturpado por xindiriz
No hay comentarios:
Publicar un comentario